Ga naar de inhoud

Het Haags Montessori Lyceum is een middelbare school voor voortgezet montessorionderwijs. Onze missie is leerlingen te leren leiding te geven aan zichzelf in verbinding met anderen. Daarbij gaan we uit van leren met en van elkaar en dat fouten maken mag.

De drie brede ontwikkeldoelen creativiteit, zelfstandigheid en maatschappelijk bewustzijn helpen ons daarbij.

Daarnaast onderscheiden we de zes karakteristieken in ons onderwijs.

Werken met hart, hoofd en handen

Montessorionderwijs heeft als doel optimale ontwikkelingsmogelijkheden en -uitkomsten in verschillende dimensies te genereren: te weten de cognitieve, sociale, emotionele en morel dimensie. Ook de creatieve dimensie kan daaraan toegevoegd worden.

Sociaal leren

Leren als sociaal proces is een paraplubegrip waaronder zowel incidenteel als intentioneel samen leren wordt begrepen. Bij incidenteel leren werken leerlingen samen met medeleerlingen zonder vooropgezette bedoeling of vooropgezet plan. Onder intentionele samenwerking verstaan we samenwerking met een vooropgezet plan.

Binnen en buiten leren

Scholen kunnen drie contexten aanbieden waarin verbinding tussen gelegd wordt tussen de school en de buitenwereld. De school als minimaatschappij, vanuit de school naar buiten gaan en de buitenwereld binnen halen.

Vakverbinding

Samenhang in de leerstof is er zoveel mogelijk op gericht om leerlingen in de gelegenheid te stellen de werkelijkheid als geheel te onderzoeken.

Leren reflecteren

Reflecteren op leren is een vaardigheid waarbij leerlingen in staat zijn naar hun eigen werk te kijken, zowel naar de inhoud als naar het leerproces. Wanneer anderen mee reflecteren, spelen andere vaardigheden mee, zoals feedback geven en ontvangen.

Leren kiezen

Leren kiezen houdt in dat leerlingen op school leren om binnen een kader (de voorbereide omgeving) constructief en verantwoord te kiezen. De vrijheden strekken zich uit tot het kiezen van het materiaal, het bewerken va de inhoud van materiaal, het kiezen van een partner en van tijd.