Ga naar de inhoud

Soorten lessen: Instructie-uren en begeleidingsuren

Op het HML zijn er twee soorten lesuren: instructie- en begeleidingsuren (I-uren en B-uren). De instructie-uren staan voor iedere leerling vast in het rooster. Tijdens deze lessen vindt de uitleg van de leerstof plaats.

De begeleidingsuren mogen de kinderen zelf kiezen. Voor een goede keuze van de B-uren vindt er overleg plaats met de coach. Het voordeel van het kiezen van de b-uren is dat een kind die bijvoorbeeld goed is in Frans en moeite heeft met wiskunde voor minder uren Frans en meer uren wiskunde kan kiezen.

Vanaf schooljaar 2024-2025 doet het HML mee aan de pilot onderwijstijd. In deze pilot die we samen uitvoeren met het ministerie van Onderwijs en de Onderwijsinspectie, gaan de docenten minder lesgeven om zo meer tijd aan de ontwikkeling van goede lessen te besteden. Voor onze school hebben we dat ingericht door het kiezen van de B-uren vanaf klas 2 vrijwillig te maken.

1. Docenten gaan minder lesgeven. Krijgen leerlingen dan ook minder les?

We hebben ervoor gekozen om voor alle jaarlagen iets meer instructie-uren in het
rooster te zetten (een leerling heeft er gemiddeld 20). Zo ben je wat vaker in
klassenverband en kan sociaal leren op uitgebreidere schaal plaatsvinden.

Jullie houden ongeveer 6 b-uren per week over. Vanaf klas 2 mag je zelf kiezen of je
voor b-uren inschrijft, of dat je thuis of in de bibliotheek of in het studiecentrum gaat
werken. De hoeveelheid schoolwerk verandert niet, wel de vrijheid om te kiezen waar je
het schoolwerk doet.

2. Zijn er regels verbonden?

We werken vanuit vertrouwen. Samen met je coach kijk je naar welke b-uren voor jou
verstandig zijn om te kiezen. Met de leerlingen die op het nippertje over zijn gegaan,
maken we goede afspraken over het inschrijven van de b-uren. De oude coach zal de
nieuwe coach daarover inlichten en met de leerlingen wordt aan het begin van het jaar
een gesprek gepland. Vanaf periode 2 kijken we ook naar de resultaten en naar het
verzuim. Leerlingen die op inhalen staan, moeten sowieso b-uren invullen en leerlingen
die er niet zo goed voorstaan (lees een onvoldoende voor een vak hebben) plannen ook
de b-uren in, in overleg met de coach. Als je in periode ervoor veel lessen hebt gemist,
zal je coach ook met je praten over het inplannen van extra b-uren. We gaan ervanuit
dat je zelf de verantwoordelijkheid kunt nemen om de b-uren te kiezen die voor jou
nodig zijn, met hulp van je coach natuurlijk. In het ontwikkelgesprek met je ouders is dit
ook een onderwerp van gesprek.

3. Verandert er iets aan het rooster?

Ja, er veranderen wel zaken. De meeste b-uren worden nu naast elkaar in een band
gezet, waardoor er meer keuzes mogelijk zijn. Als er bijvoorbeeld een b-uur heel
populair is, kunnen we er gemakkelijk een b-uur naast zetten, zodat er altijd een keuze
is. Het aantal mogelijkheden wordt dus groter. De korte masters worden ook in de b-
urenband gezet en zijn dus niet meer altijd op dinsdagmiddag of donderdagmiddag. We
proberen zoveel mogelijk ook buiten de banden b-uren te plaatsen zodat er weinig
tussenuren zullen komen.

4. Hoever vooruit moet ik mijn b-uren inplannen?

Je hoeft niet meer vijf weken vooruit te plannen. Je mag het per week doen. Wel blijft
de regel staan dat je 24 uur van te voren moet hebben ingeschreven en dat je ook niet
mag uitplannen binnen die 24 uur. Dan weet de docent wie hij voor zijn of haar b-uur
kan verwachten.

5. En… waarom doet klas 1 nog niet mee?

De leerlingen van klas 1 moeten nog wennen en landen op het HML. We willen juist dat
deze leerlingen veel op school zijn zodat ze zich snel thuis zullen voelen.

6. Hoe denken jullie over de resultaten?

We willen hiermee ook de resultaten verhogen: leerlingen maken keuzes om
bijvoorbeeld in rust thuis te werken om zo tot een verdieping van de stof te komen. Een
ander voordeel is dat de b-uren minder vol zijn, waardoor de leerlingen maatwerk
kunnen vragen en de docenten maatwerk kunnen leveren.

We houden het proces nauwkeurig in de gaten. We evalueren 2x per jaar met docenten,
ouders en leerlingen. Per periode kunnen we zaken aanpassen. Ook de
onderwijsinspectie en het ministerie kijken met ons mee of dit werkt.

Vanuit de montessorigedachte van “vrijheid in gebondenheid” hebben we er alle
vertrouwen in. We bieden onze leerlingen vanuit die gedachte graag een keuze, maar
we vinden het natuurlijk ook belangrijk dat leerlingen voldoende les krijgen. Vandaar
dat we het aantal i-uren iets hebben opgehoogd.

7. Moet ik beschikbaar blijven voor school van half 9 tot half 5?

Ja, dat blijft onveranderd. Je kunt dus geen baantje gaan zoeken tijdens schooltijd!